Iedereen een helder
en persoonlijk pensioen.
Met ingang van 1juli 2015 is de Wet Pensioencommunicatie in werking getreden. De Wet Pensioencommunicatie moet ertoe leiden dat werknemers en gepensioneerden een persoonlijker en transparanter overzicht van hun pensioen krijgen. Het verplicht pensioenuitvoerders en werkgever informatie te verstrekken die aansluit bij de wensen van de deelnemer. Tevens dient helder te worden welke mogelijkheden een deelnemer heeft, en wat de gevolgen kunnen zijn van onvoorspelbare scenario’s (werkloosheid, overlijden et cetera).
In dit kader is het derhalve van belang dat de werknemers van een onderneming beter geïnformeerd worden over hun pensioen, en in het bijzonder over de onzekerheden die kleven aan het pensioen Deze verantwoordelijk ligt grotendeels bij de pensioenuitvoerder, echter vanuit het aspect ‘goed werkgeverschap’ heeft de werkgever de verantwoordelijkheid en mogelijk verplichting om periodiek de werknemers te informeren over hun pensioen.